Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες

Τι είναι;

Σύμφωνα με την Εθνική Συλλογική Επιτροπή Μαθησιακών Δυσκολιών (National Joint Committee on Learning Disabilities/NJCLD) των ΗΠΑ:

«Οι Μαθησιακές Δυσκολίες είναι ένας γενικός όρος που αναφέρεται σε μία ανομοιογενή ομάδα διαταραχών ,οι οποίες εκδηλώνονται με δυσκολίες στη λειτουργία της μάθησης, της κατανόησης, της ομιλίας, της ανάγνωσης, της γραφής και των μαθηματικών. Οι διαταραχές αυτές είναι εγγενείς στο άτομο, αποδίδονται σε δυσλειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος και μπορεί να υπάρχουν σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Με τις μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να συνυπάρχουν προβλήματα σε συμπεριφορές αυτοελέγχου, κοινωνικής αντίληψης και κοινωνικής αλληλεγγύης, τα οποία από μόνα τους δε συνιστούν μια μαθησιακή δυσκολία αν και οι μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να παρατηρούνται ταυτόχρονα με άλλα πράγματα (π.χ. νοητική στέρηση, αισθητηριακά προβλήματα, σοβαρή συναισθηματική διαταραχή) ή να δέχονται την επίδραση εξωτερικών παραγόντων (π.χ. οι πολιτισμικές διαφορές, η ανεπαρκής ή ακατάλληλη εκπαίδευση) δεν είναι το αποτέλεσμα των παραπάνω καταστάσεων ή εξωτερικών επιδράσεων».         

Ποια είναι τα διαγνωστικά κριτήρια;

Σύμφωνα με την πέμπτη έκδοση του Διαγνωστικού και Στατιστικού Εγχειριδίου Ψυχικών Διαταραχών (DSM–V) του Αμερικανικού Ψυχιατρικού Συλλόγου τα διαγνωστικά κριτήρια για τις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες είναι:

Α. Δυσκολίες στην εκμάθηση και χρήση των ακαδημαϊκών γνώσεων παρά τις παρεμβάσεις που στοχεύουν σε αυτές τις δυσκολίες .Συγκεκριμένα, μπορεί να παρατηρείται αργή και ελλείπής ανάγνωση, δυσκολία στην κατανόηση του νοήματος, στην ορθογραφία, στην γραπτή έκφραση, στην κατάκτηση της έννοιας των αριθμών, των αριθμητικών πράξεων και τον υπολογισμό, δυσκολία στο μαθηματικό συλλογισμό.

Β. Η ακαδημαϊκή επίδοση είναι σημαντικά χαμηλότερη από αυτή που αναμένεται βάσει της ηλικίας του παιδιού και επηρεάζει τις δραστηριότητες της καθημερινής ζωής.

Γ. Οι μαθησιακές δυσκολίες ξεκινούν στα σχολικά χρόνια, αλλά μπορεί να μην γίνουν πλήρως αντιληπτές μέχρι που το παιδί να δείξει ότι δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στις σχολικές απαιτήσεις.

Δ. Η διάγνωση των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών δίνεται όταν δεν εξηγούνται καλύτερα από άλλες διανοητικές δυσκολίες, αισθητηριακά ελλείμματα, άλλες ψυχικές ή νευρολογικές διαταραχές ή ανεπαρκής γνώση της γλώσσας που διδάσκεται στο ακαδημαϊκό πλαίσιο.

Ταξινόμηση

Οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες μπορούν να ταξινομηθούν περαιτέρω σε:

  1. Διαταραχή της ανάγνωσης (δυσλεξία): ο εναλλακτικός όρος δυσλεξία αναφέρεται σε δυσκολίες στην αναγνώριση και εκφορά λέξεων στον ρυθμό και στην ευχέρεια της ανάγνωσης στην κατανόηση 
  2. Διαταραχή της γραπτής έκφρασης (δυσγραφία):  χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στην ορθογραφία στην κατάκτηση και εφαρμογή των κανόνων γραμματικής και των σημείων στίξης στην οργάνωση και δομή της γραπτής έκφρασης.
  3. Διαταραχή των μαθηματικών (δυσαριθμησία): χαρακτηρίζεται από δυσκολία επεξεργασίας των αριθμών των αριθμητικών πράξεων των υπολογισμών της απομνημόνευσης των αριθμητικών δεδομένων και του μαθηματικού συλλογισμού.