Πώς να βοηθήσετε τα παιδιά σας εν όψει των εξετάσεων

Η περίοδος των εξετάσεων είναι μια δύσκολη περίοδος για τους περισσότερους μαθητές και συνεπώς και για τους γονείς. Τα παιδιά εκδηλώνουν έντονο άγχος που μπορεί να παίρνει τη μορφή σωματικών συμπτωμάτων, όπως ταχυκαρδίες, εφίδρωση πριν την εξέταση. Παίρνει όμως, και τη μορφή αρνητικών σκέψεων, όπως «Δε θα τα καταφέρω», «Δεν αξίζω», κλπ. Την περίοδο αυτή διαταράσσεται πολλές φορές και ο ύπνος και παρατηρούνται έντονες συναισθηματικές διακυμάνσεις ως απόρροια του άγχους που βιώνουν τα παιδιά, όπως εκρήξεις θυμού και κλάματα.

Οι γονείς θέλοντας να στηρίξουν την προσπάθεια των παιδιών τους, είναι καλό να έχουν κατά νου τα εξής:

  • Βοηθήστε τα να απεγκλωβιστούν από τις αρνητικές σκέψεις, λέγοντας «Τι κι αν δε γράψεις καλά σ᾽ ένα μάθημα;», «Δεν εξαρτάται η ζωή σου από τα αποτελέσματα των εξετάσεων», «Έχεις πολλά όμορφα χαρακτηριστικά από το να είσαι μόνο καλός μαθητής», «Σημασία έχει να προσπαθήσεις όσο μπορείς χωρίς να σκέφτεσαι μόνο τον βαθμό», κ.ά.
  • Φροντίστε να τηρούν ένα καλό πρόγραμμα στον ύπνο τους και στη διατροφή τους. Οι σταθερές ώρες ύπνου και καλής διατροφής βοηθούν τον οργανισμό να ανταπεξέλθει στην αυξημένη κατανάλωση ενέργειας. Βοηθούν όμως, και ψυχολογικά δίνοντας στο παιδί την αίσθηση της σταθερότητας.
  • Μείνετε υποστηρικτικοί στα ξεσπάσματα θυμού ή κλάματος. Αφήστε τα παιδιά να εκτονώσουν την συναισθηματική πίεση μόνα τους και όταν σταματήσουν, δείξτε τους ότι είστε εκεί γι᾽ αυτά, χωρίς πολλές κουβέντες και συζητήσεις για τις αντιδράσεις τους. Αρκεί μια αγκαλιά και ένα «Θα περάσει κι αυτή η δύσκολη περίοδος. Κάνε υπομονή».
  • Ενθαρρύνετε τα παιδιά να κάνουν μικρά διαλείμματα στο ενδιάμεσο της μελέτης και να σηκώνονται από το γραφείο τους. Βοηθά στη συγκέντρωση και στην καλύτερη λειτουργία του εγκεφάλου.
  • Αφήστε τα μόνα τους να οργανώσουν τη μελέτη τους, με τον τρόπο που εκφράζει τα ίδια. Σε περίπτωση που δυσκολεύονται, κάντε μαζί ένα πλάνο μελέτης σε συνεννόηση πάντα με το ίδιο το παιδί και αφήστε να κάνει τη μελέτη μόνο του. Κάποια παιδιά θέλουν να ξεκινούν με τα πιο δύσκολα και να τελειώνουν με τα πιο εύκολα, ενώ κάποια άλλα το αντίστροφο.
  • Ενισχύστε τα να βγουν έξω για μια βόλτα ή να κάνουν κάποια από τις δραστηριότητές τους. Ο χρόνος μακριά από το διάβασμα, ιδιαίτερα στη φύση ή σε μια δραστηριότητα που τους αρέσει είναι ευεργετικός. Το παιδί εκτονώνεται και αδειάζει το μυαλό του, έστω για λίγο.
  • Συζητήστε και για άλλα θέματα. Αποφύγετε να συζητάτε μόνο για τις εξετάσεις, τα μαθήματα, τα ιδιαίτερα κλπ. Συζητήστε για θέματα που ανακουφίζουν τους μαθητές, όπως τι θα κάνετε το καλοκαίρι. Επίσης, αποφύγετε τέτοιου είδους συζητήσεις λίγο πριν τον ύπνο, ακόμα κι αν τα παιδιά επιμένουν ή κατά τη διάρκεια του φαγητού. Ακόμα και η ώρα του γεύματος είναι μια ευκαιρία να συγκεντρώνονται σ᾽ αυτό που κάνουν εκείνη τη στιγμή χωρίς άγχος.

Καλή επιτυχία σε όλους τους μαθητές!!!

Μαρούλη Βασιλική, Ψυχολόγος MSc

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *