Συναισθηματικές & Συμπεριφορικές Δυσκολίες

Τι είναι;

Οι συναισθηματικές και συμπεριφορικές δυσκολίες αναφέρονται σε μια κατάσταση, στην οποία οι συναισθηματικές και συμπεριφορικές αντιδράσεις ενός παιδιού διαφέρουν από αυτές που θεωρούνται γενικά αποδεκτές και επηρεάζουν την επίδοση και απόδοση του παιδιού. Ο όρος «συναισθηματικές και συμπεριφορικές δυσκολίες» είναι ένας ευρύς όρος που συχνά χρησιμοποιείται για να ομαδοποιήσει αρκετές ειδικές δυσκολίες, όπως μια συμπεριφορά του παιδιού που παρεμβαίνει στη διαδικασία μάθησης του ίδιου ή των συμμαθητών του.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά;

  • Δυσκολία στη δημιουργία ή διατήρηση ικανοποιητικών διαπροσωπικών σχέσεων με τους συνομιλήκους ή/και τους δασκάλους. Για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας, η δυσκολία αφορά και στους φροντιστές τους.
  • Δυσκολία στη μάθηση, η οποία δεν εξηγείται επαρκώς από κάποια άλλη νοητική, αισθητηριακή αδυναμία ή από άλλους λόγους υγείας.
  • Συστηματική εκδήλωση μη αποδεκτής συμπεριφοράς ή συναισθημάτων υπό φυσιολογικές συνθήκες, όπως επιθετική, αντικοινωνική ή ενοχλητική συμπεριφορά.
  • Τάση να αναπτύσσουν σωματικά συμπτώματα, πόνους ή ανεξήγητους φόβους που σχετίζονται με προσωπικά ή σχολικά προβλήματα.

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ

Τα παιδιά με συναισθηματικές και συμπεριφορικές δυσκολίες αντιμετωπίζουν μεγάλες προκλήσεις στο σπίτι και στο σχολείο. Σε πρώτη φάση οι γονείς θα πρέπει να εκπαιδευτούν στο πως να αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες του παιδιού και να οργανώσουν καλύτερα τον χώρο και τις ρουτίνες του παιδιού. Στο σχολείο, οι δάσκαλοι θα πρέπει να ενημερωθούν για όλες τις δυσκολίες του παιδιού, έτσι ώστε να είναι σε θέση να διαχειριστούν τις συμπεριφορές του παιδιού στην τάξη σε συνεργασία με τον ειδικό. Οι τελευταίες έρευνες έχουν δείξει ότι οι εφαρμογές «μηδενικής ανοχής», όπως η αυτόματη απομάκρυνση από την τάξη μόλις συμβεί μια μη επιθυμητή συμπεριφορά, λειτουργεί αρνητικά για τους μαθητές με συναισθηματικές και συμπεριφορικές δυσκολίες.

Σε δεύτερη φάση, μέσω συμπεριφορικών τεχνικών, το παιδί μαθαίνει το ίδιο να αναγνωρίζει, να αξιολογεί και να διαχειρίζεται τις δυσκολίες του. Σημαντικό ρόλο στην παρέμβαση παίζουν και οι συμμαθητές των παιδιών που μπορούν να ενισχύσουν το έργο του δασκάλου και να επηρεάσουν θετικά το παιδί με συναισθηματικές και συμπεριφορικές δυσκολίες. Στην ίδια κατεύθυνση, μικρές ομάδες συναισθηματικής διαχείρισης/κοινωνικών δεξιοτήτων με συνομιλήκους βοηθούν σημαντικά στη διαχείριση των συμπεριφορών κι συναισθημάτων, στην ανάπτυξη της κοινωνικής ενσυναίσθησης και τέλος, στη διαμόρφωση πιο αποδεκτών κοινωνικά συμπεριφορών.