MINDFULNESS for Life

Τι σημαίνει το Mindfulness;

Το Mindfulness σημαίνει να αποκτώ επίγνωση της εμπειρίας μου στην παρούσα στιγμή καλλιεργώντας το αίσθημα του ενδιαφέροντος, της συμπόνοιας και της αποδοχής χωρίς κριτική. Βασίζεται στις γνώσεις μας από την επιστήμη της ψυχολογίας, αλλά και στην αρχαία σοφία διαλογιστικών τεχνικών. Μας βοηθά να ζούμε τη ζωή μας με μεγαλύτερη πληρότητα δίνοντας την αίσθηση της προοπτικής.

Τι είναι;

To Mindfulness είναι μια θεραπευτική παρέμβαση που μπορεί να σε βοηθήσει να διαχειριστείς ή και να αποφύγεις αισθήματα κατάθλιψης, στρες, άγχους ή δυσφορίας. Η εξάσκηση στις τεχνικές mindfulness ενισχύει τον καθένα από εμάς να ζει μια ζωή όπου δίνει προσοχή, εκτιμά και απολαμβάνει.

Πρόγραμμα Mindfulness για τη Ζωή

Το Πρόγραμμα Mindfulness για τη Ζωή προσφέρει πρακτικές mindfulness και γνωσιακές – συμπεριφοριστικές τεχνικές από την επιστήμη της ψυχολογίας (εκπαιδεύοντας τους συμμετέχοντες σε αυτές). Καθοδηγεί τους συμμετέχοντες, ώστε να μάθουν να εφαρμόζουν αυτές τις γνώσεις στην καθημερινότητά τους για να διαχειριστούν δύσκολες καταστάσεις, αλλά και να καλλιεργήσουν ποιότητες/αξίες όπως η συμπόνοια και η ισότητα.

Σε φέρνει σε επαφή με έναν διαφορετικό τρόπο ζωής που ενθαρρύνει το να δουλεύεις και  να αντιμετωπίζεις τις προκλήσεις, όπως τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα σκέψεων και συμπεριφορών που δημιουργούν δυσφορία ή πόνο. Σε μαθαίνει όμως, επίσης, να απολαμβάνεις τη ζωή και να ανθίζεις με τον δικό σου τρόπο μέσα σε αυτήν.

Το Πρόγραμμα Mindfulness για τη Ζωή στοχεύει στο να καλλιεργήσει μια αλλαγή που θα διαρκεί και θα διατηρείται στη ζωή σου.

Τι θα μάθεις;

Το Mindfulness για τη Ζωή είναι περισσότερο ένα περισσότερο ένα πρόγραμμα ανάπτυξης δεξιοτήτων παρά μια ομαδική ψυχοθεραπεία. Στοχεύει στο να κατανοήσει τα εξής:

– Το Mindfulness ξεκινά όταν αναγνωρίζουμε την τάση που έχουμε να λειτουργούμε στον αυτόματο πιλότο, το οποίο μας εμποδίζει από το να ζούμε με μεγαλύτερη πληρότητα. Αρχίζουμε, λοιπόν, να εξασκούμαστε στο να βγαίνουμε από τον αυτόματο πιλότο φέρνοντας το mindfulness σε καθημερινές εμπειρίες μας στην παρούσα στιγμή που συχνά μπορεί να προσπερνούσαμε.

– Αρχίζουμε να παρατηρούμε με μεγαλύτερη επίγνωση, πόσο συχνά χανόμαστε στις σκέψεις μας και στα συναισθήματά μας. Η επίγνωση στο σώμα μας και στην αναπνοή μας, μας βοηθά να αναγνωρίζουμε τις σκέψεις μας, τα συναισθήματά μας, τις αισθήσεις μας, τις παρορμήσεις μας, να επαναφέρουμε τον «διασκορπισμένο νου» μας και να επιστρέφουμε στο εδώ και τώρα.

– Μαθαίνουμε ότι όταν η προσοχή μας ανατρέχει στο παρελθόν ή στο μέλλον, μπορεί να εγκλωβιστούμε σε δυσλειτουργικά μοτίβα σκέψης, συναισθήματος και δράσης. Το Mindfulness μας βοηθά να αναγνωρίζουμε αυτές τις αυτόματες αντιδράσεις μας, να τις κατανοούμε ως τυπικές ανθρώπινες εμπειρίες και να καλλιεργούμε το αίσθημα της ευγένειας και της συμπόνοιας προς αυτές.

– Καθώς καλλιεργούμε μια στάση ενδιαφέροντος και φιλικότητας προς όλες μας τις εμπειρίες, είτε είναι ευχάριστες ή δυσάρεστες, μαθαίνουμε δεξιότητες που μας βοηθούν να διατηρούμε την ισορροπία στις διακυμάνσεις της ζωής. Μαθαίνουμε να απαντούμε επιδέξια όταν εμφανίζονται οι δυσκολίες επιλέγοντας να ασχοληθούμε με αυτό που είναι πιο σημαντικό για εμάς. Μαθαίνουμε να παραμένουμε ανοιχτοί σε στιγμές χαράς, ικανοποίησης και ευγνωμοσύνης. Μαθαίνουμε να «ανθίζουμε».

Τι συμβαίνει κατά τη διάρκεια των συνεδριών;

Οι συνεδρίες ακολουθούν μια συγκεκριμένη δομή. Μετά το καλωσόρισμα και τον τρόπο τακτοποίησης καθενός στον χώρο, η έναρξη της συνεδρίας γίνεται με μια καθοδηγούμενη διαλογιστική πρακτική και ακολουθεί μια ανατροφοδότηση με βάση την εμπειρία της πρακτικής. Κάθε συνεδρία καλύπτει ένα θέμα, το οποίο περιλαμβάνεται στις συζητήσεις μας. Συχνά ακολουθεί μια σύντομη πρακτική ή γνωσιακή άσκηση, καθώς και μια ανατροφοδότηση γύρω από το τι μπορεί να μας δίδαξε. Προς το τέλος κάθε συνεδρίας, εξηγούμε τις πρακτικές για το σπίτι για την επόμενη εβδομάδα.

Τι περιλαμβάνει η εξάσκηση στο σπίτι;

Για την εξάσκηση στο σπίτι δίνονται μαγνητοφωνημένες κάποιες από τις πρακτικές και καλείσαι να ασκείσαι περίπου μια ώρα κάθε μέρα. Ίσως χρειαστεί να οργανώσεις ξανά τη ροή της καθημερινότητάς σου για να εντάξεις την εξάσκηση στο mindfulness μέσα σε αυτή. Μπορεί, επίσης, να ήταν βοηθητικό να μιλούσες στην οικογένειά σου ή στους φίλους σου αν πρόκειται να τους επηρεάσει κάπου. Αν όλο αυτό σου φαίνεται δύσκολο, πειραματίσου με το να εξασκείσαι σε διαφορετικές στιγμές μέσα στη μέρα. Θυμήσου να διατηρείς το νου σου ανοιχτό σε αυτά που κάνεις και παρατηρείς. Ίσως παρατηρήσεις ότι βιώνεις αλλαγές από μέρα σε μέρα ή από βδομάδα σε βδομάδα.

Ποιες είναι οι προκλήσεις;

– Αρχικά, η εξάσκηση στον διαλογισμό μπορεί να σου φανεί περίεργη ή ξένη. Διατήρησε, όσο μπορείς, ανοιχτό το νου σου.

– Αφού ξεκινήσεις, δεν είναι προφανές ποιες πρακτικές θα είναι οι πιο βοηθητικές για σένα και μπορεί να μην παρατηρήσεις αμέσως τα οφέλη του mindfulness. Εξασκήσου με μια ευγενική επιμονή και θυμήσου ότι οι άνθρωποι ανταποκρίνονται διαφορετικά.

– Το μέγεθος της εξάσκησης μπορεί να σου φανεί αποθαρρυντικό. Ωστόσο, η συστηματική εξάσκηση αυξάνει την πιθανότητα να ωφεληθείς από το πρόγραμμα.

– Κάποιοι άνθρωποι αισθάνονται φοβισμένοι μπαίνοντας σε μια ομάδα. Όμως, το να μαθαίνεις από τους άλλους και το να βλέπεις ότι δεν είσαι μόνος, μπορεί να είναι ευεργετικό.

– Μπορεί να αντιμετωπίσεις συναισθηματικές δυσκολίες που θα προτιμούσες να αποφύγεις. Οι δυσκολίες που εμφανίζονται μπορεί να μας δώσουν πολλές πληροφορίες και το πρόγραμμα θα σε διδάξει να τις διαχειρίζεσαι/αντιμετωπίζεις με εποικοδομητικούς τρόπους.

– Ίσως κάποιες φορές να θέλεις να τα παρατήσεις. Κι αυτό συμβαίνει. Σε αυτή την περίπτωση, μη διστάσεις να επικοινωνήσεις προσωπικά μαζί μου για να εξετάσουμε μαζί τις δυσκολίες που προκύπτουν.

Ποια είναι τα οφέλη;

Οι έρευνες δείχνουν ότι τα προγράμματα mindfulness όπως αυτό έχουν οφέλη, όπως:

  1. Μειώνει τα επίπεδα του στρες, του άγχους και της κατάθλιψης.
  2. Βελτιώνει την ικανότητά μας να διαχειριζόμαστε τον πόνο και τη ασθένεια.
  3. Μειώνει την ανησυχία και την υπερανάλυση των πραγμάτων.
  4. Μαθαίνουμε να εκτιμάμε περισσότερο τι είναι ευχάριστο και απολαυστικό στη ζωή.
  5. Γινόμαστε πιο ξεκάθαροι για το τι έχει πραγματικά νόημα και ζούμε τη ζωή μας με μια ισχυρότερη αίσθηση του σκοπού μας.
  6. Βελτιώνει το wellbeing μας συνολικά ακόμα και στις πιο δύσκολες στιγμές.

Δεν μπορεί να εγγυηθεί όλα αυτά τα οφέλη για τον καθένα, αλλά η εμπειρία μας και οι δημοσιευμένες έρευνες μας λένε ότι τέτοιες αλλαγές είναι κοινές και δίνουν αξία στις προκλήσεις της συμμετοχής.

ΗΜΕΡΑ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ

Η Ημέρα Πρακτικής δίνει τη δυνατότητα για μια εκτεταμένη περίοδο εξάσκησης. Ο εκπαιδευτής θα καθοδηγήσει γνωστές πρακτικές. Εκτός από την καθοδήγηση, το μεγαλύτερο μέρος θα το περάσουμε με σιωπή για να στηρίξουμε την πρακτική εξάσκηση. Στο τέλος της ημέρας, μας δίνεται ο χρόνος να συζητήσουμε για τις εμπειρίες μας κατά τη διάρκεια της ημέρας και να απαντήσουμε σε ερωτήσεις. Συστήνεται να ντυθείτε άνετα, ώστε να συμμετέχετε σε καθιστικές πρακτικές, σε περπάτημα, στο να ξαπλώσετε στο πάτωμα και να κάνετε ασκήσεις stretching.

Συνήθως δεν υπάρχουν προγραμματισμένα διαλείμματα πέραν του μεσημεριανού, κατά το οποίο τρώμε σε σιωπή σαν μια πρακτική mindfulness. Παρακαλείσθε να ενημερώσετε την οικογένειά σας και τους φίλους σας ότι δε θα είστε προσβάσιμοι κατά τη διάρκεια αυτών των ωρών, εκτός από έκτακτη ανάγκη.

Το επόμενο ομαδικό μας πρόγραμμα ξεκινά την Κυριακή 23 Ιανουαρίου και για 8 Κυριακές. Ώρες 10:00 – 12:00 | Δείτε περισσότερα στο link παρακάτω.